کودک سه ساله شما
هیچ کس مانند فرزند شما وجود ندارد
رشد هر کودک منحصر به فرد و پیچیده است. اگر چه کودکان از طريق توالی قابل پيش بينی مراحل و نقاط عطف رشد می يابند، ممکن است از طريق اين مراحل به همان روش يا در همان زمان ادامه يابد. رشد کودک نیز به شدت تحت تأثیر عوامل محیطی و تجربیاتی است که او دارد.
اطلاعات در این مطلب توضیح می دهد که کارشناسان رشد کودک به مطلبی با عنوان "انتظارات گسترده" برای رشد متوسط کودک در طول یک سال در نظر میگیرند
لطفا آنچه را که در زمینه رشد منحصر به فرد فرزندتان می خوانید در نظر بگیرید.
چگونه فرزند شما ممکن است در سال جاری رشد کند
کودک سه ساله به طور عمده از طریق بررسی، با استفاده از تمام حواس یاد می گیرد.در حین بازی، آنها توانایی نادیده گرفتن حواس پرتی و تمرکز بر روی کار را دارند. آنها حتی در تکمیل چیزی که کمی دشوار است و می توانند هنگام حل مسائل، خلاقانه تر فکر کنند.
زبان سه ساله در حال تکامل است.آنها بسیاری از کلمات جدید را یاد می گیرند و پیشرفت های عمده ای در تلفظ می کنند. آنها با جملات ساده ارتباط برقرار می کنند و استفاده خود از دستور زبان را اصلاح می کنند. کودکان این سن شروع به گفتگو می کنند، می خواهند در مورد زمینه های مورد علاقه صحبت کنند و می توانند تجربیات شخصی خود را به دیگران با پشتیبانی از بعضی از بزرگسالان مطرح کنند.
سه ساله ها قادر به گوش دادن و درک گفتگوها، داستان ها، آهنگ ها و اشعار هستند. آنها در حال یادگیری حروف نام خود هستند، اما ممکن است به شماره ها نیز به عنوان "حروف" اشاره کنند. آنها به محیط اطرافنیز توجه می کنند و ممکن است بپرسند منظور چیست؟ آنها همچنین متوجه هستند که نوشته ها در کتاب به خواننده می گوید که چه باید بگوید. در این سن، در نوشتن شروع به ترسیم شکل هایی می کنند و بچه ها ممکن است چندین و چند از این "حروف" را با هم ترکیب کنند تا کلمات خنده دار ایجاد کنند. آنها از استفاده برای نوشتن آگاهی دارند و ممکن است کلمات برای بزرگسالان بگویند و بخواهند برایش نوشته شود.
کودکان این سن مهارت های استدلال منطقی خود را توسعه می دهند. آنها می توانند با هم پازل های ساده را بسازند و درک کنند که یک شی را می توان به قسمت های جداگانه تقسیم کرد. آنها قادر به طبقه بندی و مرتب سازی اشیاء هستند، اما معمولا تنها با یک ویژگی در یک زمان. سه ساله اشیاء "همان" یا "متفاوت" را شناسایی و توصیف می کنند. آنها می توانند به "پنج" برسند و شروع به تشخیص علامت های نوشته شده از "0" تا "9" هنگام شمارش آیتم ها در یک مجموعه می کنند، همچنین آنها می توانند هر شی را تنها با یک عدد کلمه برای تعیین کل ("یک به یک ") برچسب گذاری یا نشانه گذاری کنند.
از لحاظ فیزیکی، سه ساله ها ورزیده تر از کودکان نوپا هستند و با شدت بیشتری حرکت می کنند. آنها توانایی های خود را برای اجرای، صعود و انجام سایر فعالیت های عضلانی بزرگ بهبود داده اند. آنها می توانند یک سه چرخه سوار شوند. آنها می توانند یک توپ بزرگ با استفاده از دو دست و بدن را بگیرند. توانایی دست و انگشتان بهبود می یابد به طوری که آنها می توانند پازل های ساده را با هم ادغام کنند، از ابزار استفاده کنند، مداد رنگی را با انگشتان به جای مشت ها نگه دارند، قاشق و چنگال را نگه داشته و بدون کمک غذل بخورند.
به طور عاطفی، سه ساله ها، زمانی که آنها اکتشاف و بازی می کنند، به بزرگسالان آشنا برای امنیت نیاز دارند.با ایجاد استقلال بیشتر، کودکان این سن شروع به دوست داشتن واقعی با فرزندان دیگر می کنند. هنگامی که درگیری با همسالان رخ می دهد، سه ساله ها معمولا به کمک بزرگسالان کمک می کنند. آنها یاد می گیرند که علل احساسات را تشخیص دهند و به کسانی که ناراحت هستند، کمک های ساده ای می کنند، مانند یک آغوش. سه ساله می تواند احساسات خود را بهتر مدیریت کند، اما ممکن است تحت فشار قرار بگیرد.
سه ساله با ایجاد کنترل بیشتری بر صدای خود و شناسایی، نامگذاری و آواز خواندن آهنگ های مورد علاقه خود در هنرهای خلاق بر توانایی های آنها تأثیر می گذارند. آنها می توانند ابزارهای ریتم ساده با توانایی در حال توسعه برای کنترل ضربات، سرعت و زمین بازی کنند. هنر آنها نیز شامل موضوعات قابل تشخیص است. سه ساله ها بازی های دراماتیک را دوست دارند و بعضی اوقات در سناریوهای خیالی خود دخالت می کنند که حتی پس از توقف بازی نیز نقش خود را ادامه می دهند. آنها همچنین ترجیح می دهند که در بازی های خود از اشیا و لباس های واقعی استفاده کنند.